Brev:
Madplan til 4 1/2 mdr på fuld modermælk
26. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Madplan til 4 1/2 mdr på fuld modermælk
Kære Helen
Jeg har en dejlig dreng på 4 1/2 måned, der trives fint og udvikler sig, som han skal. Han har siden fødslen fået fuld modermælk, vejer ca. 7,5 kg, og er ca. 64 cm.
Han sover godt om natten, bliver puttet omkring kl. 19 - 20, dier hos mig ved 4-tiden, og vågner igen ved 6-tiden, hvor jeg tager ham over i vores seng fra hans egen, så han her kan få en ammetår. Ofte falder han i søvn igen i en god times tid.
Lidt med forskel kan han vågne alt fra ca. 3 - 8 gange mellem det tidspunkt, hvor han bliver puttet, og indtil jeg ammer ham. Oftest falder han i søvn igen, blot han får sin sut og eventuelt lige bliver vendt til en anden sovestilling, men selvfølgelig er det lidt sejt for mig, at min søvn bliver afbrudt mere eller mindre ofte.
Mit spørgsmål går nu dog ikke specielt på søvn, men snarere på mad; bør jeg allerede nu begynde at vænne ham til lidt skemad, eventuelt noget vælling med frugtmos på?
Det virker ikke som om, at han mangler mad, men som 6 mdr.s skal han jo begynde at have mere "fast" føde, og så er det måske tiden nu at begynde en langsom tilvænning?
Min sundhedsplejerske mente ikke, at der var noget formål med at give ham vælling på flaske, så længe han fik mad nok hos mig.
Ser frem til at høre dit råd, og tak for en informativ hjemmeside!
Mange hilsner
Glad mor